BuzzadorBLOG

torsdag 11 december 2008

Hantverksprovet avklarat

I dag så klarade jag hantverksprovet. Var ju bara några detaljer som behövde finputsas. Skönt att det var bara jag, Indira och Cissi som gjorde hantverksprovet idag. Måste säga att de hade problem med en viss chokladmousse igår. Jesper fick ju komma med råd. Men det hjälpte inte. Den jäkla chokladmoussen skar sig hela tiden. Tycker verkligen synd om dom. Är glad för att jag inte gjorde chokladmousse. Apelsinsåsen som jag gjorde vart mycket godare än den jag gjorde i tisdags. Då tog jag bara ett recept som jag hittade i biblioteket i skolan. Den apelsinsåsen jag gjorde igår så smälte jag socker och fröna från vaniljstången så att det vart som smält socker. Sedan tillsatte jag pressad apelsinsaft och kokade upp de. Tillslut tillsatte jag rumstemperat smör. En klockren apelsinsås.

Min dessert bestod av en mandarinmousse. I botten av moussen var det en kladdkaka med julkryddor, ingefära, kanel och nejlikor. Vanilj och kanelglass, syltade apelsiner och en apelsinsås.

En riktig julig dessert måste man ju säga

Snart ska jag börja att plugga inför tenta i morron. Känns ju sådär inför den. Har inte hunnit med att plugg alls denna vecka. Varit alldeles slut varje dag jag kommit hem. Så då har man inte haft motivation av att plugga. Men det är ju bara en extra kurs man läser. Kulinarisk hantverks kursen är ju den viktigaste. Kommer att kugga på tenta den jag känner på mig.

Slänger upp lite bilder från hantverksproven

/Hannah
Mina desserter, första och andra under Sonias
Karinas


Inga kommentarer: